Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Przypomnienie największej katastrofy lotniczej w Holandii - konsekwencje dziwnych chorób do dnia dzisiejszego?


Paweł Sołtysiński
 Udostępnij
Obserwujący 1

Rekomendowane odpowiedzi

Screenshot - 2021-01-22T053805.392.png

Fot. YouTube

Już prawie 30 lat minęło, odkąd wydarzyła się największa jak dotąd katastrofa lotnicza w okolicach lotniska Schiphol w Amsterdamie (dokładnie dzielnica Zuidoost - Bijlmer). 4 października 1992 roku samolot typu boeing 747 izraelskich lini lotniczych El Al spada na wieżowiec mieszkalny. Giną 43 osoby, jednak dużo więcej pozostaje zaginionych, a niektórzy świadkowie katastrofy wkrótce zaczynają odczuwać dziwne dolegliwości zdrowotne. Jak to jest możlwie, że kilka osób, nie biorących bezpośrednio udziału w wypadku umiera dopiero po pewnym czasie od katastrofy? 

Dramatyczne chwile w powietrzu

Samolot typu cargo (przewożący same towary) leciał na trasie Nowy Jork - Tel Awiw z międzylądowaniem na lotnisku Schiphol. Po południu, o godzinie 18:22 samolot wystartował z Amsterdamu (z godzinnym opóźnieniem) w kierunku Izraela. Po kilku minutach oderwał się jeden z silników, uderzając przy tym o drugi silnik, który również odpadł.

Piloci zdecydowali się powrócić do Amsterdamu i wylądować z pozostałymi dwoma silnikami. Wbrew pozorom, jest to możliwe - samolot, który posiada cztery silniki, jest w stanie bezpiecznie wylądować z dwoma działającymi silnikami. 

Tak się jednak nie stało, O godzinie 18:35 samolot rozbija się o kilkunastopiętrowy blok mieszkalny. Zginęło czterech (wszyscy) członków załogi oraz 39 osób (mieszkańców pechowego bloku). Szczęście w nieszczęściu - w momencie katastrofy pogoda była wyśmienita, więc większość mieszkańców bloku była poza domem.

Jak wykazało dochodzenie komisji przeprowadzającej śledztwo - przyczyną całego zdarzenia było tzw. zmęczenie materiału. Mocowanie silnika do skrzydła samolotu z czasem zawiodło i stało się zbyt słabe. Jak po każdej katastrofie lotniczej - dokonano ulepszenia mocowań silników wszystich samolotów tego typu, aby podobne zdarzenie nie miało miejsca w przyszłości

Tajemniczy ładunek na pokładzie samolotu

Pojawiły się spekulacje, że oprócz zadeklarowanych towarów, samolot musiał transportować jeszcze coś innego. Po pewnym czasie od katastrofy, wśród okolicznych mieszkańców oraz służb ratunkowych będących obecnych na miejscu zdarzenia, zaczęły występować podejrzane dolegliwości i choroby.

Istnieją zeznania świadków, pracowników policji i straży pożarnej, że na miejscu katastrofy pojawili się mężczyźni w białych kombinezonach. Przeszukiwali gruzowisko i od czasu do czasu zbierali coś z ziemi. Jak się okazało byli to tajni agenci Izraela, którzy chcieli najprawdopodobniej ukryć fakt transportowania przez samolot substancji niebezpiecznych. 

Dopiero po pewnym czasie do wiadomości publicznej podano, że jednym z transportowanych towarów na pokładzie samolotu było blikso 200 litrów niebezpiecznej substancji DMMP, która jest wykorzystywana m.in. do produkcji gazu bojowego.

Na dodatek, samolot przewoził 282 kg zubożonego uranu jako balast (do wyrównania obciążenia samolotu). Podczas katastrofy uran wraz z innymi substancjami wypalił się w trakcie pożaru.

Wdychanie oparów mieszanki niebezpiecznych substancji oraz paliwa lotniczego spowodowały, że osoby pracujące na miejscu zdarzenia oraz okoliczni mieszkańcy zaczęli zapadać na dziwne choroby (były nawet przypadki śmiertelne). Do dnia dzisiejszego stwierdza się u niektórych z nich pojawianie się nowotworów.

Oczywiście trudno jest stwierdzić jednoznacznie, czy bezpośrednią przyczyną obecnie po jawiących się schorzeń jest katastrofa, ale lekarze nie mają złudzeń co do negatywnych skutków styczności z uranem i DMMP

Jeszcze więcej niejasności

Podczas dochodzenia, na nagraniu z czarnej skrzynki, odkryto że pilot miał na chwile przed katastrofą kontaktować się z Mosadem. Co ciekawsze, druga z czarnych skrzynek zupełnie zaginęła i do dzisiaj nie wiadomo, czy spaliła się ona doszczętnie w pożarze, czy może też została znaleziona i zabrana przez tajnych agentów Mosadu. 

Zdecydowana większość mieszkańców budynku mieszkalnego, w który uderzył samolot to imigranci, głównie z Afryki. Częśc z nich to imigranci nielegalni, nigdzie nie zarejestrowani. Nie wiadomo nawet jaka była dokładna ilość osób, które zginęły w tej katastrofie. 39 ofiar to tylko ci, którzy legalnie zamieszkiwali pechowy budynek i zostali zgłoszeni jako osoby zaginione.

Pożar wywołany katastrofą spowodował tak wysoką temperaturę, że po większości ofiarach nie zostały żadne ślady, pozostałości ciał zostały doszczętnie spalone. Liczenie ofiar w dużej mierze odbyło się na podstawie zgłoszonych osób zaginionych. Nie wiadomo, ile było pozostałych nielegalnych imigrantów, których nikt nie zgłosił. Krajowe gazety kilka dni po zdarzeniu szacowały ilość wszystkich ofiar na 200 - 250.

Czy sprawa została zamknięta?

Co jakiś czas nadal słychać budzące się kontrowersje wokół katastrofy samolotu El Al. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że linia lotnicza często fałszowała listy przewozowe, aby ukryć co tak na prawdę transportują ich samoloty.

Faktem jest to, że do tej pory nie odnaleziono drugiej czarnej skrzynki. Holendrzy twierdzą, że katastrofa nie została do końca wyjaśniona przez nieudolny rząd holenderski. Całe zdarzenie przerodziło się w jedną wielką tajemnicę. 

Oliwy do ognia dolały słowa ministra Camiel Eurlings, wypowiedziane rok temu podczas upamiętnienia zdarzenia : "Katastrofa w Bijlmer jest wyryta w pamięci wielu Holendrów, podobnie jak zamach na prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego i zamachy z 11 września. Ludzie zawsze będą pamiętać, co robili w czasie katastrofy i gdzie byli ”.

Źródło: kijkmagazine.nl, parool.nl, nl.wikipedia.org,

Udostępnij
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

 Udostępnij

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.